Wat verandert er in 2020?
De nieuwe regelgeving voor de fiets van de zaak heeft ook gevolgen voor zzp’ers die hun fiets als ondernemersvermogen beschouwen of dit van plan zijn te doen.
Fiets je als zzp’er zakelijke kilometers met je privé fiets dan verandert er niks en blijf je gewoon €0,19 per kilometer als bedrijfskosten opvoeren.
Fiets als ondernemersvermogen
Als ondernemer kun je de fiets als ondernemersvermogen beschouwen. Dit mag al wanneer 10% of meer van je gefietste kilometers zakelijk (inclusief woon-werk) zijn.
Dit moet je inschatten en achteraf kunnen aantonen aan de hand van bijvoorbeeld een logboek of rittenschema. Behoort de fiets tot je ondernemersvermogen dan zijn er een aantal fiscale regelingen die het zakelijk aanschaffen van een fiets aantrekkelijk maken.
Privé kilometers met zakelijke fiets (tot 2020)
Fiets je als zzp’er ook privé kilometers met de zakelijke fiets die je volledig beschouwd als ondernemersvermogen dan moet je een correctie voor privégebruik toepassen.
Deze correctie wordt tot op heden berekend door de kilometerprijs (kosten per kilometer aan afschrijving, onderhoud, reparatie, verzekering en eventueel elektriciteit) van de fiets te vermenigvuldigen met het aantal privé kilometers. Hierbij mag je de woon-werkkilometers als zakelijk aanmerken.
Let op: voor de btw-correctie inzake het privégebruik, tellen de woon-werkkilometers als privé.
Nieuwe regelgeving (per 2020)
In bovenstaande situatie dien je als zzp’er een kilometerregistratie bij te houden en een kilometerprijs te berekenen. Per 1 januari 2020 is dit komen te vervallen.
Gebruik een fiets van de zaak ook privé (let op: ook de woon-werk kilometers worden gezien als privé) dan is er voor de inkomstenbelasting sprake van een bijtelling voor privégebruik, net zoals dat ook bij een auto van de zaak gebruikelijk is. De bijtelling voor een fiets van de zaak bedraagt 7% van de consumentenprijs (incl. BTW) van de bedrijfsfiets.
Je hoeft dus naast deze 7% bijtelling geen verdere correctie voor privégebruik meer te berekenen.
Werkgever – werknemer
Ben je werkgever dan mag je een fiets(vergoeding) aan de werknemer verstrekken. Dit blijft zo. De fiets(vergoeding) wordt dan gezien als loon, waarbij de werkgever er voor kan kiezen om het loonbestanddeel via de Werkkostenregeling bij de eindheffingsregeling te betrekken. De werkgever neemt dan de eventuele verschuldigde loonheffing voor zijn of haar rekening. Middels deze constructie concurreert de (fiets)vergoeding met andere vergoedingen voor bijvoorbeeld, fitness en het kerstpakket. Om dit te voorkomen komt de nieuwe bijtellingsregeling er als optie bij.
De werkgever kan een fiets ter beschikking stellen aan de werknemer (fiets blijft dan wel eigendom van bedrijf). Gebruikt de werknemer de fiets dan ook privé (let op: de kilometers in het woon-werkverkeer vallen dan ook onder de privékilometers) dan krijgt de werknemer te maken met de 7% bijtelling. Rijdt een werknemer een eigen fiets, dan mag de werkgever gewoon maximaal €0,19 cent per kilometer belastingvrij blijven vergoeden.